امام جمعه دیواندره:مردم فهیم و بابصیرت شهرستان دیواندره اغتشاشگر نيستند
به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان دیواندره ، حاج ماموستا جلال مرادی در خطبههای نماز جمعه این هفته شهرستان دیواندره ضمن دعوت همه به تقوا و پرهیزگاری و آرزوی صحت و سلامتی برای مقام معظم رهبری، اظهار داشت: فوت دو عزيز همشهری ديواندره ای (محسن محمدی و فؤاد قديمی) در جریان اغتشاشات اخیر را به خانواده های محترمشان تسليت می گویم.
ماموستا مرادی تصریح کرد: در روز اغتشاشات منتقمین خارج از شهر كه هويت هواداران ضد انقلاب داشتند به خيابان ريختند و عده معدودی از افراد كم سن و سال آن هم از روی احساسات وارد خيابان شدند وگرنه من باضرس قاطع اعلام می كنم اغتشاشگران ديواندره ای نبودند و مردم فهیم و بابصیرت این شهر هم اغتشاشگر نيستند و سند افتخار انقلابی مردم دیواندره حضور ۶۲ درصد پای صندوق اخذ رای انتخابات سال گذشته است.
مردم ما نيازمند آرامش اند
امام جمعه دیواندره عنوان کرد: مردم ما نيازمند آرامش اند نه تعطيلی مغازه ها كه مغازه دارها بخاطره اجاره بهای مغازه و منزل متضرر شوند؛ لذا انتظار ما از مسئولين محترم امنيتی این است كه در حوزه ی تأمين امنيت كماكان تقبل زحمت نموده و آن بچه هایی راكه در روز اغتشاشات دستگیر شدند با رأفت اسلامی و در راستای منويات پدرانه مقام معظم رهبری كه فرمودند: آغوش گرم انقلاب برای فريب خوردگان سياسی باز است، برخورد شود و آنها را با تعهد آزادکنند، چون ساختار جمعیت ديواندره از تركيب فاميلی است؛ كمااينكه نيروهای عزيز امنيتی هم همه برادران ما هستند و انتظار از مردم عزيز احترام به اين عزيزان است.
در دفاع مقدس ما مدافع ارزشهای دينی و نواميس و تماميت ارضی ايران اسلامی بودیم
وی در ادامه خطبه های خود به اهمیت گرامیداشت هفته دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: در تاریخ ۳۱ شهريور ۱۳۵۹ رژيم بعثی عراق با برنامهریزی قبلی و به منظور برانداختن نظام تازه تأسیس شدۀ جمهوری اسلامی ایران، جنگ وسیعی را عليه ايران شروع نمود، رئيس جمهور عراق که در آن زمان صدام معدوم بود، با حاضر شدن در مقابل دوربينهای تلويزيونیِ عراق، قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير را پاره کرد، و شروع تجاوز رژيم بعثی عراق به خاک جمهوری اسلامی ايران را اعلان نمود.
امام جمعه دیواندره اذعان کرد: دفاع مقدس بدين منظور نامگذاری شد، چون ما مدافع بوديم مدافع ارزشها، ارزشهای دينی و نواميس و تماميت ارضی ايران اسلامی بودیم؛ فلذا اين هفته را محضر عموم مردم عزيز و رزمندگان سلحشور دفاع مقدس تبريك عرض می كنم.
تربیت به معنای فراهم آوردن موجبات فزونی و پرورش است
ماموستا مرادی باتوجه به بازگشایی مدارس درمورد تعليم و تربيت خطبه را ادامه داد وگفت: «تربیت»، با توجه به ریشه آن به معنای فراهم آوردن موجبات فزونی و پرورش است؛ علاوه بر این، تربیت به معنای تهذیب و از بین بردن صفات ناپسند اخلاقی نیز به کار رفته است و با این نگرش که تهذیب اخلاقی مایه فزونی مقام و منزلت معنوی است و از این حیث می توان تهذیب را نیز تربیت دانست.
اما در خصوص معنی و مفهوم اصطلاحی تربیت، اتفاق نظر وجود ندارد. هر مکتبی بر اساس مبانی فلسفی خود تعریف ویژه ای از آن ارائه داده است که به طور کلی آن ها را در سه دسته می توان طبقه بندی کرد.
۱- بعضی از دانشمندان معتقدند که باید قسمتی از اخلاقیات در وجود بشر تکوین پیدا کند و فضایل به صورت خوی و ملکه و عادت درآید به گونه ای که حتی در عالم خواب هم ضد آن اخلاق از او صادر نشود. چنانچه از آیة الله حائری «ره» نقل شده است که فرمود: «من حتی در عالم خواب هم اگر زن نامحرم را ببینم چشم از او فرو می بندم.»
بر اساس این باور، تربیت نوعی عادت است. باید صفات و ملکات اخلاقی را به صورت عادت در بیاوریم و کاری کنیم که مردم به کارهای خوب عادت کنند. مثلاً عادت کنند که نماز بخوانند و راستگو باشند، کارهای بد انجام ندهند و…
۲- عده دیگر از دانشمندان بر این باورند که انسان ها را به هیچ چیز خوب یا بد نباید عادت داد؛ زیرا عادت مطلقا بد است؛ چون همین که چیزی عادت شد بر انسان حکومت می کند و انسان با او مأنوس می شود و لذا نمی تواند آن را ترک کند. کاری را که انجام می دهد نه از روی عقل و اراده اخلاقی است و نه از روی تشخیص بلکه به حکم عادت انجام می دهد و اگر انجام ندهد مریض می شود.
البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که تربیت از حیث قلمرو و حوزه کاری در دو معنی بکار رفته است که عبارتند از:
الف) تربیت خاص و رسمی:
از تربیت در این معنی فرایند ویژه ای همچون انتقال اندیشه و ایجاد صفات معین در محدوده خاصی مورد نظر است که معمولاً در مراکز و محیط های آموزشی همچون مدرسه و دانشگاه صورت می گیرد.
ب) تربیت عام یا غیر رسمی:
این معنی از تربیت زمینه ساز نگرش ها و روش های تحول بخشی است که در تمام مراحل و دوران زندگی جریان دارد و سر منشأ تحول و تأثیر آن خود فرد یا عوامل بیرون از وجود اوست. تربیت انبیاء و اولیاء الهی را می توان جزء این دسته قرار داد. چنین تربیتی از جنبه وسعت، مرزهای زمان و مکان را در می نوردد و از جنبه ژرفانگری و همخوانی فطری بر مخاطبش تأثیری بس عمیق می گذارد.
امام جمعه دیواندره در پایان به مفهوم تربیت از منظر اسلام اشاره کرد و توضیح داد: انسان موجودی است مشحون از قابلیت ها و توانایی های نهفته درونی که باید در جریان تربیت آشکار گشته و به ظهور برسد، از سوی دیگر بسیاری از خلقیات و صفات نیکو باید از طرق مختلف در وجود وی ایجاد شده و به کمالش برساند.