شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , ۱۲:۱۵:۲۳
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ساعت ۱۲:۱۶
لینک کوتاه مطلب:

بازدیدفرماندار به منظور نظارت بر خدمات‌دهی به مسافران، ازغار تاریخی کرفتو

?فرماندار و رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان دیواندره به همراه رئیس اداره میراث فرهنگی و دبیرستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان به منظور نظارت بر خدمات‌دهی به مسافران، ازغار تاریخی کرفتو بازدید بعمل آوردند.

?به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان دیواندره ؛ روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ حسینی فرماندار و رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان دیواندره به همراه رحیمی رئیس اداره میراث فرهنگی و دبیرستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان به منظور نظارت بر خدمات‌دهی به مسافران، ازغار تاریخی کرفتو بازدید بعمل آوردند.

?حسینی در حاشیه این بازدید گفت: غار کرفتو یکی از جاذبه های منحصر بفرد گردشگری در غرب کشور است که همه ساله شماری زیادی از گردشگران را از اقصی نقاط کشور به این منطقه می کشاند.

?او همچنین تصریح کرد: ساماندهی و آماده سازی زیرساخت های گردشگری با ایجاد طرحها و فضاهایی مناسب در این منطقه ، می تواند موجب جذب بیشتر گردشگر و ایجاد اشتغال برای جوانان این بخش شود.

?ایشان در این بازدید از ساختمان نگهبانی و داخل غار بازدید بعمل آورد.

?غار کرفتو در سال ۱۳۱۸ با شماره ثبت ۳۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. همچنین این غار در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ در فهرست موقت جهانی یونسکو ثبت گردید به عنوان یک اثر طبیعی ، ملی به ثبت رسیده است و در ۶۷ کیلومتری شهر دیواندره قرار دارد. این غار آهکی و باستانی در دوران مزوزوئیک شکل گرفته و در طی زمان‌های مختلف مورد سکونت و استفاده انسان قرار گرفته است. از دلایل اهمیت غار کرفتو وجود کتیبه‌ای ارزشمند به خط یونانی در طبقه سوم است که بر اساس آن، این مکان را به هرکول، یکی از خدایان یونان باستان نسبت می‌دهند.

?این غار در میان روستاهای مسعود‌آباد یا (ترکان‌بلاغ )از توابع بخش کرفتو شهرستان دیواندره از جنوب، روستای میرسعید سقز از غرب، روستای علی‌آباد بخش کرفتو و نخود دره تکاب از شمال و روستای یوزباش‌کندی بخش کرفتو شهرستان دیواندره از شرق و جنوب شرق جای گرفته است.